понеделник, 8 юни 2015 г.

Лиляна Хабянович Джурович >> Женско родословие

Баба Марица подготвя жените в рода с истински, потресаващи, тревожни истории

Страшно е за жената да остане сама. Умре ли мъжът ѝ, търпи някак си, боли, но поне не се срамува. Но ако я зареже заради друга, тогава хем боли, хем е омаскарена! Намерил е, значи, по-добра, тя не е струвала вече. Но за жената няма по-голямо нещастие от това да изгуби чедото си.

Семейна сага, кървава антология на женската болка, енциклопедия на женската душевност, романът е с много автобиографични истории и случки от живота на авторката и жените от нейния род: от Ивана, която в началото на ХІХ в. някъде в Черногорския балкан убива турчин, до Ива, която в края на ХХ в. дръзва да избегне съдбата на предшественичките си и да вземе живота си в свои ръце. Съдбата на тези жени е като дълга драматична приказка на зайкини и вълчици. Те са били слугини и господарки, прислужници и дами, чеда на социализма. Къпали са се в шампанско, но са варили и супа от сълзите си. През живота им са минали различни хора: мореплаватели, авантюристи, артисти, офицери, комарджии и политици.

   От баба на внучка сме наследявали мъката, както други наследяват накит, семейни портрети и сребро. Днес аз съм богата наследница на кървавата антология на женската болка. И на две порцеланови статуетки, които, когато аз си отида, ще престанат да бъдат символи.
   Кръстиня, Милена, Марица, Вера. Кои са те без мен? Коя съм аз без тях? Може би те са живели само за да се родят моите книги? Може би аз съм родена само за да запазя техните истории? Само Бог знае какво си е наумил. Нашето е да живеем така, както трябва... ЛХД

Преводач Ася Тихинова-Йованович
Издателство Унискорп (2015)


Няма коментари:

Публикуване на коментар