четвъртък, 25 октомври 2012 г.

Карл Май >> Черния мустанг

„Повечето приключенски книги, които съм чел, са ми доскучавали, но никога и книгите на Карл Май.“ Алберт Айнщайн

По гъвкавото тяло и по лицето на метиса премина лека тръпка, сякаш се канеше гневно да избухне, обаче той се овладя и спокойно отговори:
– Ще го направя, сър, макар да знам, че е излишно. Индианските следи означават нещо лошо само по време на война. И още нещо – често червенокожите са по-добри и по-верни хора от белите.
– Тези твои възгледи ти правят чест заради всеобщото ти човеколюбие, но с многобройни примери мога да ти докажа, че се заблуждаваш.
– А с още повече примери аз ще ти докажа, че съм прав. Нима някога е имало друг човек, който да е проявявал по-голяма вярност от Винету към Олд Шетърхенд?
– Винету е изключение. Ти познаваш ли го?
– Още не съм го виждал.
– Ами Олд Шетърхенд?
– И него не съм. Но всичките им подвизи са ми известни.
– Тогава си чувал и за Тангуа, вожда на кайовите, а?
– Да.
– Какъв предател е този мерзавец! На времето, когато Олд Шетърхенд е бил земемер, той се е представял за негов закрилник, но всъщност винаги се е стремял да му отнеме живота. И сигурно е щял да го пречука, ако този прочут бледолик не е бил толкова умен, предвидлив и не по-малко храбър и силен мъж. Е, къде я виждаш ти верността, за която ми говориш? И нима следите от червенокожи означават опасност само по време на война? Нима сиу-огелаласите не са нападали многократно влаковете точно когато е царял мир? Не са ли избивали мъже и отвличали жени в мирно време? Затова са били наказани, но не от двама души, от Винету и Олд Шетърхенд, с които никой не може да се мери. Ако поне един от двамата се намираше тук, разбира се тогава нямаше да се боя толкова дори и от следите на стотина индианци...

Издателство Емас

Черния мустанг в Хеликон


Няма коментари:

Публикуване на коментар