без полза
отлетя и младостта,
докато се взирах
унесено в дъжда.
Хокусай е известен у нас предимно с картините си от поредицата Трийсет и шест изгледа към Фуджи, създадена през периода 1823–1835 г., като особено популярна сред тях е Вълната от Канагава. Други известни негови поредици са Мостове (1824–1834), Водопади (около 1833 г.), 53 станции по пътя Токайдо (1804).
През 1835 г., вече на седемдесет и пет годишна възраст, Хокусай решава да пристъпи към илюстрирането на поетичната антология Сто стихотворения от сто поети. Тя се отличава от каноничните (императорските) антологии преди всичко по това, че стиховете в нея са подредени хронологично, а не по тематични цикли. По този начин в антологията е представена историята на японската поезия от древността до началото на ХІІІ в.
През 1839 г. пожар унищожава дома на Хокусай, а заедно с него и голяма част от неговите гравюри и ескизи. Това е основната причина поредицата да остане незавършена. Само двайсет и седем от замислените сто гравюри са отпечатани от самия Хокусай като брокатни картини (нишики-е). Всички те са представени в албума, който издателство „Изток-Запад“ предлага на читателите заедно с преводи на съответните стихове от антологията. Японското заглавие на поредицата е Сто стихотворения от сто поети според разказите на бавачката (Хякунин исшю уба га етоки). Това заглавие е показателно за духа на епохата, тъй като внушава идеята, че стихове, създадени от висшата аристокрация, могат да се коментират от представители на третото съсловие. Повечето от илюстрациите имат метафоричен или пародиен характер.
(Из Предговор, Братислав Иванов)
Съставителство и превод от японски Братислав Иванов
Издателство Изток-Запад
Хокусай. 27 шедьовъра в Pimodo
Няма коментари:
Публикуване на коментар