Шопенхауер изгражда една своя метафизична система, в центъра на която поставя волята, като алтернатива на разума, защото те, според него, имат едно и също развитие, но са различни субекти с различен характер и не могат да съществуват един без друг. Всъщност той се стреми към феноменология и монизъм, доминация на представите и онтология на световната воля. Така, че според него представата е изходната точка, която съдържа и предпоставя субекта и обекта.
За разлика от представата, чрез която светът ни се представя такъв какъвто е, какъвто го усещаме и възприемаме със сетивата си, съществува и друг свят – светът, който Шопенхаур нарича Воля и този свят съществува сам по себе си. Той постоянно акцентира върху тази идея, като при това определя материята и субекта като нейни необходими части. По този повод той казва: „Това обхващащо двете цяло е светът като представа, или явлението. След тяхното отстраняване остава само чисто метафизичното, нещото само по себе си“. От тази негова мисъл се разбира какво място заема волята в неговата философия. Това нещо „само по себе си“ представлява самата проява на единствената и неделима воля и не само, но и също така целият видим свят. Ирина Петкова
За разлика от представата, чрез която светът ни се представя такъв какъвто е, какъвто го усещаме и възприемаме със сетивата си, съществува и друг свят – светът, който Шопенхаур нарича Воля и този свят съществува сам по себе си. Той постоянно акцентира върху тази идея, като при това определя материята и субекта като нейни необходими части. По този повод той казва: „Това обхващащо двете цяло е светът като представа, или явлението. След тяхното отстраняване остава само чисто метафизичното, нещото само по себе си“. От тази негова мисъл се разбира какво място заема волята в неговата философия. Това нещо „само по себе си“ представлява самата проява на единствената и неделима воля и не само, но и също така целият видим свят. Ирина Петкова
Издателство Захарий Стоянов
Светът като воля и представа в Хеликон
Светът като воля и представа в Books.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар