Терминът „хуманизъм” е стар, но той не бива да ни подвежда в оценката на тази книга, която неслучайно бе квалифицирана от френската критика като апостолска. Какво е новото в нея? Преди всичко това, че Тодоров предлага твърде пълна визия за оценка на модерността. Тодоровият хуманизъм не е алтернатива на модерността, а ключ за нейното разбиране. Той обаче е алтернатива на мисловните системи на някои от видните представители на модерността във Франция, като Мишел Фуко, Жак Дерида, Жан Бодрияр, Пиер Бурдийо. Техните възгледи привилегироват ролята на властовите институции, на подмолния смисъл, на символните кодове и на социалните полета, докато отделният човек бива отстранен, маргинализиран или омаловажаван. Модерността обаче не се изчерпва с горните имена. (Из Предговор)
Преводач Александра Желева
Издателство Нов български университет
Недовършената градина в Pimodo
Няма коментари:
Публикуване на коментар