неделя, 22 септември 2013 г.

Ина Вълчанова >> Записки на свинята

Записки на свинята е от онази щастливи книги, които ще произведат лаф: за капаците на шахтите, под които се крие каквото си поискаш. Прочетете и ще разберете. Ангел Игов

   Понеже тия хора определено бяха прекалили с огледалата. Две – на гардероба, едно – над тоалетката и едно – на вратата на банята. Всичките цял ръст. И понеже беше ужасно задушно, а аз бях абсолютно зле и почти припаднала, първото, което направих, беше да смъкна всичките си потни, вмирисани дрехи и да ги пусна на пода до куфара. И нямах никакво намерение да се оглеждам точно в този момент, обаче огледалата бяха навсякъде.
   Изобщо не знаех, че имам корем. Изглежда, че всеки път, когато погледна към него, несъзнателно си го прибирам. Напълно безформени бедра и целулит. Тъжно провиснал задник и гърди, които, кой знае защо, напоследък са станали по-големи. Само че това не се е отразило добре на формата им. Никак не се е отразило добре.
   Аз живея с представата, че имам хубаво и запазено тяло. Очевидно много отдавна не съм се поглеждала в огледалото.
   Но ако беше само тялото, просто щях да си помисля, че съм се позапуснала и е време да се стегна. Нали и заради това съм дошла на море.
   Лицето.
   Лицето беше страшният шок.
   Лице на свиня.
   Тъмните кръгове под зачервените подути очи, потната лъскава кожа, която е отворила всичките си пори, пълни с някакви мръсни, гнусни и срамни неща. Лъщящият нос и отвесните бръчки от двете страни на устата, чорлавата, залепнала от пот коса и нелепият шарен гердан между увисналите ми цици.
   Но не е и това. Умората, мръсотията. Някога умората правеше лицето ми по-скоро интересно. Одухотворено по някакъв болезнен начин. Одухотворено. Това е, което липсва. От огледалото ме гледа тъпо, злобно, грубо лице на свиня. Махам се от тази отвратителна стая и отварям вратата на банята. Там над мивката, разбира се, също има огледало, но не го поглеждам и пускам душа. Водата е гореща и за няколко секунди го замъглява. Източвам целия бойлер, но така им се пада, да не са ми искали 55 лева за скапаните си огледала.
   Когато излизам, съм не по-малко грозна, но освен това съм и червена като сварен рак.
   Ето от такива неща се получава ракът според мен. Сваряваш дебела, грозна свиня и се получава рак.
   Сега тази отвратителна ракосвиня трябва да си прибере багажа в ненужно огромния и ненужно луксозен гардероб. А багажът е, меко казано, странен. Така изглежда багаж, нахвърлян в пет часа сутринта със зачервени от плач очи, след като през нощта десет пъти си казала, че заминаваш, после, че никъде няма да заминаваш, а рейсът тръгва в шест и до автогарата има половин час път. Така се нахвърля багаж, когато в главата ти звучи само: „Добре, значи се разделяме.” Той го каза, не го казах аз. Аз крещях всякакви други глупости като например: „Мразя те, винаги съм те мразила и винаги ще те мразя. Не искам да те виждам никога повече.” И ако съм изглеждала по начина, по който изглеждам в момента...
   Вадя от куфара някакви глупави дрехи, които подхождат за свиня, защото са мръсни и миришат на пот, но не подхождат за месец юли на море. Например три дебели пуловера и измачкано яке. Два чифта джинси, едните дори кадифени. Взела съм все пак бански и две плажни хавлии. (Защо две?) Взела съм някакви летни дрехи, които силно се надявам да ми станат, като си гледам дебелото шкембе и отпуснатия задник в отвратителните огледала. Забравила съм си четката за зъби и сапуна, но затова пък съм взела четири шампоана, единият от които за кучета.
   Сега би трябвало да ми стане смешно, от такива неща ми ставаше смешно някога. Но не ми става смешно, а съм все по-бясна, окаяна и нещастна. Единствената ми мечта е да си легна и да проспя следващите двайсет и пет години. Нямам нищо против да се събудя направо в гроба или в керамична урна под формата на гаден сивкав прашец. Въпреки че умрелите свине май ги изгарят в екарисажа и правят от тях нещо като туткал...

Издателство Ерго



Няма коментари:

Публикуване на коментар