вторник, 11 декември 2012 г.

Боян Биолчев >> Амазонката на Варое

VІІІ век. Древно тракийско село, което „ври от скандали между българи, славяни и византийци”. Боян Биолчев рисува гротескови персонажи от раблезиански тип с ренесансов хумор и хуманистична обич към човека с всичките му добродетели и несъвършенства


Телец подбра хората си с движение на ръката, сякаш замиташе кори от любеница. Предстоеше им още път.

При славяните на прага ги посрещна воеводката. Тя ги стрелна с кървав от подозрение поглед, че са дошли да си допият. Само противно фукливо племе може при това положение да се блъска в гърдите, че е най-гостоприемното в света. Чичо Телец кипна и изрева.
- Къде е Светослав!
От къщата се подаде воеводата. Държеше на главата си мех за вино. Под очите му висяха две торбички почти колкото меха. И всички си помислиха, че мехът вчера е бил пълен до пръсване с ромейската напитка, а сега е пълен с ледена вода от кладенеца.
- Тука съм - като въздишка промълви Светослав. - Само, моля ти се, не викай.
- Няма - изкрещя чичо Телец.
- Влизайте! - примири се Светослав.
- Никакво влизане! - сниши малко глас старият боил. - Тука на входа, и то веднага ще ми отговориш! Тръгваш ли с мене да напляскаме по заголения гъз ромейския посерко.
Бе очевидно как ще изреве при отказ боилът и воеводата загърби славянския си инат първият отговор да е винаги “Не”.
- Тръгвам, разбира се - каза той, - само да ми мине махмурлукът.
- Къде пак ще ходиш - лютиво се обади от къщата воеводката. - Вкъщи всичко се руши, селото се разкапа, другите села забравиха кой им е воевода, а той пак ще ми тръгва нанякъде...
Намесата на жена в мъжки разговор бе особено противна на българите и чичо Телец й извика:
- Не съм бил толкова път, за да си говоря с тебе!
- Аз на тебе не говоря - още по-люто отвърна воеводката. - И престани да врещиш... Като се довлече миналия път, кокошките три дена след това не снасяха...
- Следващия път ще дойда с една кола яйца - каза боилът и се обърна към Светослав:
- Разрешено ли е тук да се разговаря само с воеводата!
- А кой те кара да се надвикваш с жена ми! Нали съм до тебе!
Телец прие това за истина.
- Ще ти дам знак по човек. Събираш хората си и ни чакаш. Ония лигльовци сигурно цял ден си лъскат броните. Време е да се насерат в лъсната броня.
Чичо Телец избягваше да нарича ромеите “конски задници”, за да не обижда конете...

Издателство Труд

Амазонката на Варое в Хеликон

Амазонката на Варое в Books.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар