сряда, 5 декември 2012 г.

Кърт Вонегът >> Безотечественик. Бог да те поживи, доктор Кеворкян

Безотечественик - Съкровено, нежно послание на един човек към сънародниците му, американците, в което понякога има шеги, понякога отчаяние, но винаги стремеж към истината
Бог да те поживи, доктор Кеворкян - Какво е смъртта? Състояние? Място? Не край, а събитие, променящо онези, на които се случва?

Бях най-малкият в семейството, а най-малкото дете във всяко семейство задължително е майтапчия, защото майтапите са единственият начин да се включиш в разговора на възрастните. Сестра ми беше пет години по-голяма от мен, брат ми - девет, а майка ми и баща ми си бяха бъбриви. Затова по време на вечеря, когато бях съвсем малък, бях отегчителен за всички тези други хора. На тях не им се слушаха тъпите детински новини от моите дни. Говореше им се за наистина важни неща, които са се случили в гимназията или може би в колежа и службата. Единственият начин да се вклиня в разговора беше да кажа нещо смешно. В началото сигурно съм го правел случайно, пускал съм по някой каламбур, който е прекъсвал разговора, нещо от тоя род. После открих, че с майтап мога и аз да се включа.

Израсъл съм по време на Голямата депресия, време, когато в държавата ни имаше страхотни комедии. По радиото човек можеше да чуе сума ти невероятни комици. И аз неволно съм ги изучавал. Докато растях, съм слушал комедии поне по един час всяка вечер и ми стана страшно любопитно какво е това шегата и как въздейства...

Вярно, има и несмешни шеги, които Фройд нарича обеснически хумор. В живота има ситуации, които са толкова отчаяни, че за тях няма отдушник.

Докато ни бомбардираха в Дрезден, седяхме в едно мазе, бяхме се хванали за главите, в случай че таванът падне, и точно тогава един от войниците изтърси, сякаш е херцогиня в богаташка къща в студена дъждовна вечер: "Какво ли правят клетите хора в такава вечер?" Никой не се засмя, но пак се зарадвахме, че го е казал. Ако не друго, поне още бяхме живи. Той го доказа...

Издателство Бард



Няма коментари:

Публикуване на коментар