понеделник, 19 ноември 2012 г.

Сергей Айзенщайн >> Монтажът

Монтажът - завещание, обобщаващо опита, натрупан през годините на нямото кино, с който се анализират новите възможности, които предлага появата на звука и на цвета в киното - е изключителен теоретичен труд за същността на киноизкуството

Читателят, получил възможност през 2000 г. за първи път да прочете на руски тази книга, над чийто ръкопис авторът е работил през 1937 г., вероятно ще бъде силно изненадан.
Той може да попита: как е успял Айзенщайн, току-що преживял трагедията на забраната и унищожаването на неговия филм „Бежин луг“, заплашен от арест и гибел, е намерил сили да
теоретизира по повод на киномонтажа и на неговите предшественици в архитектурата, в живописта, в литературата и музиката? Откъде идва това мъжество тогава, в епохата на голямата чистка“, да разсъждава за митологичните представи на древните египтяни и гърци, да анализира структурата на поезията на Пушкин и Уитман, да прониква в тайните на композицията на живописните платна на Серов и Ел Греко? Как е посмял да аргументира прогнозите си за развитието на звуковото кино с експериментите на сюрреалистите и манифестите на съратниците на Джойс (макар да съпровожда метежните за съветската естетика цитати със задължителните тогава обидни епитети)?... Наум Клейман

Издателство Изток-Запад

Монтажът в Хеликон

Монтажът в Books.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар