вторник, 14 октомври 2014 г.

Антон Дончев >> Сказание за хан Аспарух, княз Слав и жреца Терес [ Книги 3 и 4 ]

Те сложиха началото на един народ и на една държава

   Така казах – песента на Алцек. А тя беше песента на Ак Йола. И аз се заслушах в гласа на мъжа, който пееше песен от моето сказание.
   Ак Йола, Ак Йола, прости ми, че твоята песен сега я пее Алцек. Не се сърди и ти, Агелмунде, че съм взел твоята песен. Когато хората запеят моето сказание, всеки ще узнае правдата. Пък и толкова ли е важно кой пръв е изпял една песен, стига да я пеят след него?
   Ето, слушам твоята песен, Ак Йола. И мога да кажа: „Това е и моя песен.“ И аз като тебе искам да си отида, и аз искам да срещна мъртвите си братя.
   Но ти, Ак Йола, ти си разчупил оковите на горестите и надеждите, ти си свободен и чист като ледения връх на Кан Тангра. А в моята снежна пустиня цъфти една сетна мечта.
   Мечтая някога да кажа: „Свърших.“ Тогава да дойде един млад мъж, с дълбок и звучен глас – и да запее, а пък аз да слушам. Да изговори всичко от началото до края – и да говори на моя роден език. Да не се сменят гласове, да не се сменят езици, да не се сменя песенната стъпка на моето сказание.
   Искам моята песен да прозвучи като тропота на един-единствен бял кон, който тича през зелената степ. Когато чуя докрай този тропот – до края, до края, – докато заглъхне в далечината, тогава ще кажа на този, който толкова години ме очаква в мрака – зная, че ме чака, безмълвен и търпелив като хората, които ме слушат, тогава ще кажа на този, който ме очаква, за да ме отведе по пътя на дългия сетен поход, тогава чак ще му кажа: „Готов съм. Води ме.“
   Сега само казвам: „Чакай.“...

Издателство Захарий Стоянов


Няма коментари:

Публикуване на коментар